KONSEP MODERASI BERAGAMA BERASAS BHINNEKA TUNGGAL IKA PADA GURU MADRASAH DINIYAH KOTA CIREBON ABAD 21
Abstract
This research is an effort to explore the concept of religious moderation values based on Bhinneka Tunggal Ika, which can be the basis for implementation for teachers in madrasah diniyah in counteracting terrorism and radicalism early on. Nowadays, terrorism and radicalism have entered the world of education. Therefore, this research aims to reveal the concept of religious moderation values based on Bhineka Tunggal Ika whether it can be a fortress to ward off terrorism and radicalism. Through the research method used, namely participatory action research (PAR), this research was designed through various stages involving teachers in the implementation process such as: (1) knowing about the condition of madrasah diniyah teachers in Cirebon city (to know), (2) understanding madrasah diniyah teachers in Cirebon city (to understand), (3) planning with madrasah diniyah teachers in Cirebon city (to plan), (4) taking action (to action), and (5) reflection / evaluation (to reflection). The results showed that the Cirebon City Diniyah teachers understood the values of religious moderation. The difference is that some have practiced in the teaching and learning process, while others are only at the thinking stage. Nevertheless, through this assistance the teachers became more aware of the implementation of religious moderation from concept to practice.
Downloads
References
Akhmadi, A. (2019). Moderasi Beragama dalam Keragaman Indonesia. Jurnal Diklat Keagamaan, 13(2), 45–55.
Babun, S. (2021). Moderasi Beragama; Dari Indonesia Untuk Dunia. Lkis Pelangi Aksara.
Bhughe, K. I. (2022). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Kewarganegaraan, 19(2), 113–125. https://doi.org/10.24114/jk.v19i2.36954
Fahri, Mohamad & Zainuri, A. (2019). Moderasi Beragama di Indonesia. Intizar, 25(2), 95–105.
Hastangka & Ma’ruf, M. (2021). Metode Pancasila dalam Menangkal Radikalisme. Jurnal Kewarganegaraan, 18(2), 115–129. https://doi.org/10.24114/jk.v18i2.23538
Inthaly, Anouphone & Almubaroq, H. Z. (2022). Nilai Praksis Pancasila sebagai Modal Pengembangan Sumber Daya Manusia Era Society 4.0 dalam Rangka Mendukung Pertahanan Negara. Kewarganegaraan, 19(2), 76–86. https://doi.org/10.24114/jk.v19i2.33872
Kabatiah, M. (2021). Efektivitas Pengintegrasian Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi melalui Teknik Klarifikasi Nilai pada Mata Kuliah Pendidikan Kewarganegaraan. Kewarganegaraan, 18(1), 65–73. https://doi.org/10.24114/jk.v18i1.23730
Kamali, M. H. (2015). The Middle Path of Moderation in Islam, the Qur’anic Principle of Wasathiyah. Oxford University Press.
Kasiram, M. (2010). Metodologi Penelitian: Refleksi Pengembangan Pemahaman dan Penguasaan Metodologi Penelitian. UIN MALIKI.
Majir, A. (2020). Paradigma Baru Manajemen Pendidikan Abad 21. Deepublish.
Mustafa, M. (2023). Sosialisasi Pentingnya Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Melalui Semua Mata Pelajaran dalam Upaya Membangun Karakter Sosial Siswa SMP Negeri 1 Talun. E-Dimas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 14(1), 128-135.
N S, Rohman, H. (2021). Upaya Membentuk Sikap Moderasi Beragama Mahasiswa di UPT Ma’had Al-Jami’ah UIN Raden Intan Lampung. UIN Raden Intan Lampung.
Nugroho, A. (2019, October 21). Cirebon Masuk Zona Merah Teroris. Pikiran Rakyat, 1–2.
Agus, A., & dkk. (2015). Modul Participatory Action Research (PAR) untuk Pengorganisasian Masyarakat (Community Organizing). LPPM UIN Sunan Ampel.
Akhmadi, A. (2019). Moderasi Beragama dalam Keragaman Indonesia. Jurnal Diklat Keagamaan, 13(2), 45–55.
Babun, S. (2021). Moderasi Beragama; Dari Indonesia Untuk Dunia. Lkis Pelangi Aksara.
Bhughe, K. I. (2022). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Kewarganegaraan, 19(2), 113–125. https://doi.org/10.24114/jk.v19i2.36954
Fahri, Mohamad & Zainuri, A. (2019). Moderasi Beragama di Indonesia. Intizar, 25(2), 95–105.
Hastangka & Ma’ruf, M. (2021). Metode Pancasila dalam Menangkal Radikalisme. Jurnal Kewarganegaraan, 18(2), 115–129. https://doi.org/10.24114/jk.v18i2.23538
Inthaly, Anouphone & Almubaroq, H. Z. (2022). Nilai Praksis Pancasila sebagai Modal Pengembangan Sumber Daya Manusia Era Society 4.0 dalam Rangka Mendukung Pertahanan Negara. Kewarganegaraan, 19(2), 76–86. https://doi.org/10.24114/jk.v19i2.33872
Kabatiah, M. (2021). Efektivitas Pengintegrasian Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi melalui Teknik Klarifikasi Nilai pada Mata Kuliah Pendidikan Kewarganegaraan. Kewarganegaraan, 18(1), 65–73. https://doi.org/10.24114/jk.v18i1.23730
Kamali, M. H. (2015). The Middle Path of Moderation in Islam, the Qur’anic Principle of Wasathiyah. Oxford University Press.
Kasiram, M. (2010). Metodologi Penelitian: Refleksi Pengembangan Pemahaman dan Penguasaan Metodologi Penelitian. UIN MALIKI.
Majir, A. (2020). Paradigma Baru Manajemen Pendidikan Abad 21. Deepublish.
Mustafa, M. (2023). Sosialisasi Pentingnya Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Melalui Semua Mata Pelajaran dalam Upaya Membangun Karakter Sosial Siswa SMP Negeri 1 Talun. E-Dimas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 14(1), 128-135.
N S, Rohman, H. (2021). Upaya Membentuk Sikap Moderasi Beragama Mahasiswa di UPT Ma’had Al-Jami’ah UIN Raden Intan Lampung. UIN Raden Intan Lampung.
Nugroho, A. (2019, October 21). Cirebon Masuk Zona Merah Teroris. Pikiran Rakyat, 1–2.
Qosim, M. (2020). Membangun Moderasi Beragama Umat Melalui Integrasi Keilmuan. Alaudin University Press.
Shihab, M. Q. (2019). Wasathiyyah Wawasan Islam tentang Moderasi Beragama. Lentera Hati Group.
Tim Penyusun Kementerian Agama RI. (2019). Moderasi Beragama. Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI.
Copyright (c) 2024 Risladiba Risladiba, Mutakhirani Mustafa, Hanung Sito Rohmawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.