ANALISIS STRATEGI KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN PEMBINAAN GURU DI MADRASAH IBTIDAIYAH

  • Sabariah Sabariah Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Fitriani Fitriani Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al Banjari
  • Hartono Hartono Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Suharyanto Suharyanto Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Sulistiami Sulistiami Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Agustina Rahmi Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al Banjari
Keywords: Strategy, School Principal, Teacher, Development, Leadership

Abstract

This research explores the strategies of school principals in improving the quality of teacher learning at State Elementary Madrasah (MIN) 4 in Banjarmasin City, as well as identifying inhibiting factors and proposed solutions. The study employs a qualitative method with data collection techniques including observation, interviews, and documentation. The results indicate that the strategies employed by the Madrasah principal to enhance teacher quality include organizing workshops, providing opportunities for teachers to pursue further education up to the master's level, and promoting teacher professionalism through supervision and encouragement for continuous learning. Additionally, teachers are encouraged to enhance their technology skills. Challenges faced in improving teacher quality include inadequate technology skills and low levels of discipline. To address these issues, the Madrasah principal offers solutions such as computer courses for teachers, mentoring, motivation, and encouragement for teachers to be more disciplined and arrive earlier

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalda, N., & Prasojo, L. D. (2018). Pengaruh Motivasi Kerja Guru, Disiplin Kerja Guru, Dan Kedisiplinan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 06(01), 11 – 21.
Amaliyah, N., Supriansyah, Pramudiani, P., Ahbub, M. C., Prawito, D. P., & Khoirunnisa, L. (2023). Workshop Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar Melalui Kegiatan Merdeka Belajar. Jurnal Visi Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 19 – 28. https://doi.org/10.51622/pengabdian.v4i2.1335.
Ambarita, B. (2011). Upaya Peningkatan Sikap Profesional Guru Melalui Peningkatan Kebiasaan Membaca. Cakrawala Pendidikan, 01(02), 314 – 325.
Arianti. (2017). Urgensi Lingkungan Belajar Yang Kondusif Dalam Mendorong Siswa Belajar Aktif. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(01), 41 – 62.
Arini, A. A., Wiyansih, H. E. W., Khoerunnisa, H. S., Fatimah, R. A. N., Nurjanah, S., & Erliana, V. (2023). Membangun Lingkungan Sekolah yang Kondusif Melalui Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 01(03), 332 – 340.
Baidowi, A. (2020). The Evaluation of Online and Face to Face Physical Education Learning Policy at Elementary School Level. Tegar: Journal of Teaching Physical Education in Elementary School, 4 (1), 35 – 44.
Baidowi, A., & Syamsudin, S. (2022). Strategi Supervisi Pendidikan Di Sekolah. Alim: Journal of Islamic Educatioan, 04(01), 27 – 38.
Bariroh, S. (2015). Analisis Pengaruh Kedisiplinan Kerja Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Sma Negeri 1 Bumiayu Kabupaten Brebes. Jurnal Kependidikan, 03(02), 33 – 51.
Hale, B. Y., Chotimah, N., & Ernaningsih, D. (2021). Dampak Penggunaan Handphone Terhadap Kemampuan Peserta Didik SMK Negeri TKJ Di Kabupaten Sikka. Jurnal Nasional Holistic Science, 01(01), 4 – 7.
Ishaq, Yusrizal, & Bahrun. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada Sma Negeri 4 Wira Bangsa Meulaboh Dan Sma Negeri 3 Meulaboh. Jurnal Administrasi Pendidikan, 04(01), 33 – 46.
Kaslin, A., & Rumisa, S. (2021). Strategi Kepala Sekolah Dalam Pembinaan Profesionalisme Guru. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 6(2), 123 – 136.
Liasrawati. (2017). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Bahasa Inggris. Manajer Pendidikan, 11(05), 420 – 424.
Mesiono & Mawaddah, R. (2021). Komunikasi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Mis Bidayatul Hidayah Makmur Kabupaten Deli Serdang. Journal Ability: Journal of Education and Social Analysis, 02(03),1 – 9.
Mulyati, A. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Pendidikan. El – Idarah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 08(02), 1 – 16.
Nurmalina. (2016). Disiplin dan Motivasi Kerja Guru Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa. Jurnal As-Salam, 01(01), 83 – 95.
Sabon, S. S. (2018). Efektivitas Pelatihan Guru Melalui Pendidikan Dan Latihan Profesi Guru. Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan, 11(03), 159 – 182.
Sari, A. J. D. R., Giatman, M., & Ernawati. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(3), 329 – 333.
Tania, U., Aandayani, S., & Santoso, H. (2023). Kreativitas Guru Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Dari Barang Bekas Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa TK Dharmawanita. Poace, 03(02), 99 – 106.
Usman. (2023). Sikap Profesional Guru Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal UIN Alaluddin, 12(01), 78 – 94.
Wahid, A. H., Muali, C., & Mutmainnah. (2017). Manajemen Kelas Dalam Menciptakan Suasana Belajar Yang Kondusif; Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal al-Fikrah, 05(02), 179 – 194.
Waliudin, A. S., Mutohar, P. M., & Maunah, B. (2022). Peran Dan Tanggung Jawab Kepala Sekolah Dalam Pembinaan Guru Pada SMAN 1 Srengat Kabupaten Blitar. SKILLS: Jurnal Riset dan Studi Manajemen Pendidikan Islam, 01(02), 88 – 95.
Published
04-05-2024
How to Cite
Sabariah, S., Fitriani, F., Hartono, H., Suharyanto, S., Sulistiami, S., & Rahmi, A. (2024). ANALISIS STRATEGI KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN PEMBINAAN GURU DI MADRASAH IBTIDAIYAH. HUMANISTIKA : Jurnal Keislaman, 10(1), 189 - 199. https://doi.org/10.55210/humanistika.v10i1.1625
Section
Articles
Abstract views: 123 , PDF downloads: 69
Most read articles by the same author(s)