Kritik Fath al- Dharī’ah Terhadap Fatwa Majma’ al- Buḥūṭ al- Islāmiyyah bi al- Azhar Tentang Larangan Perkawinan Kembar Siam (Studi Kembar Siam Tipe Craniopagus)

  • Muhammad Alwi al Maliki Universitas Nahdlatul Ulama Indonesia
  • Ahmad Adharul Ja'fari Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Asep Saepudin Jahar Sekolah Pascasarjana Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

Abstract

This article examines the fatwa of Majma 'al-Buḥuṭ al-Islāmiyyah bi al-Azhar regarding the prohibition of conjoined twin marriages. In the Fatwa, stated that conjoined twin marriages are invalid because it is similar to gathering two sisters in one covenant and giving rise to mafsadah in the form of negative things that arise in marriage. The main data in this study are fatwa al-Azhar on the prohibition of conjoined twin marriage and several documents and literature on conjoined twins. Secondary data in the form of some literature that supports the research theme. The analytical method used is a descriptive-analytical method using the theory of fath al-dharī'ah as a knife of analysis. Based on research results, not all conjoined twins are prevented from getting married. As in the case of craniopagus type conjoined twins. Some negative things as expected by the al-Azhar fatwa can be overcome by this type of conjoined twins. Based on the theory of fath al-dharī'ah, if the greater benefit can be realized, then the prohibition provisions can be allowed.

 

Artikel ini mengkaji fatwa Majma’ al- Buḥuṭ al- Islāmiyyah bi al- Azhar tentang larangan perkawinan kembar siam. Dalam Fatwa tersebut dinyatakan bahwa perkawinan kembar siam secara mutlak tidak sah karena sama halnya dengan mengumpulkan dua saudara dalam satu akad serta menimbulkan mafsadah berupa hal-hal negatif yang timbul dalam perkawinan. Data utama dalam penelitian ini berupa fatwa al- Azhar tentang larangan perkawinan kembar siam dan beberapa dokumen serta literatur  tentang kembar siam. Data sekunder berupa beberapa literatur yang menunjang tema penelitian. Metode analisis yang dipakai berupa metode deskripstif-analitis dengan menggunakan teori fath al- dharī’ah sebagai pisau analisis. Berdasarkan hasil penelitian, tidak semua kembar siam terhalang untuk menikah. Seperti dalam kasus kembar siam tipe craniopagus. Beberapa hal-hal negatif sebagaimana yang diduga oleh lembaga fatwa al- Azhar dapat diatasi oleh kembar siam tipe ini. Berdasarkan teori fath al- dharī’ah, apabila kemaslahatan yang lebih besar dapat terealisasi, maka ketentuan yang semula dilarang menjadi diperbolehkan.

References

al- Raysuni, Ahmad, Nażāriyyat Al- Maqāsid ‘Ind Al- Imām Al- Shāṭibi (Virginia: IIIT, 1995)
Bujayramī, Sulayman al-, Tuḥfah Al- Ḥabīb ‘alā Sharh Al- Khaṭīb Juz III (Beirut: Dār al-Fikr, 2007)
Fawzan, Abd al- ‘Azīz ibn, ‘Al- Azhar Yukhālif Dār Al- Iftā’ Wa Yarfaḍu Zawāj Al- Tauami Al- Multaṣqi’ [accessed 18 June 2022]
Harrani, Taqiyuddin Ibn Taimiyyah al-, Majmū’ Al- Fatāwā Juz XXIII (Madinah: Majma’ al- Fahd, 1996)
Ibrāhim ibn Mūsā al-Shāṭibī, Al- Muwāfaqāt Fi Uṣūl Al- Sharī’ah (Beirut: Dār al- kutūb al- ‘Ilmiyah, 2004)
Jafari, Ahmad Adharul, and Darmawan, ‘Analisis Maqasid Al-Shariah Terhadap Pendapat Nasir Abdullah Al- Maiman Tentang Pernikahan Craniopagus’, Al- Qanun, 25.2 (2022)
Jawziyyah, Muhammad ibn Abī Bakr ibn Ayyūb ibn al- Qayyim al-, Al- Ṭuruq Al- Ḥukmiyyah, 1st edn (Jeddah: Majma’ al- Fiqh al- Islāmiy, 2007)
———, I’lām Al- Muwaqqi’īn ‘an Rabb Al- ‘Alamīn Juz III (Beirut: Dār al- kutūb al- ‘Ilmiyah, 1991)
Jum’ah, Ali, ‘Al- Tauamāni Al- Multaṣqāni’, Dār Al- Iftā’ Al- Miṣriyyah, 2007 [accessed 18 June 2022]
Muhsin, Abdullah ibn Abd al-, Uṣūl Madhhab Al- Imām Aḥmad Dirāsah Uṣūliyah Muqāranah, 3rd edn (Beirut: Muassasah al- Risālah, 1990)
Mujāhid, Ṣubḥī, ‘Al- Azhar Yukhālif Dār Al- Iftā’ Wa Yarfaḍu Zawāj Al- Tauami Al- Multaṣqi’, 2011 [accessed 18 June 2022]
Munawwir, Ahmad Warson, Al- Munawwir Kamus Arab-Indonesia (Yogyakarta: Pustaka Progressif, 1984)
Nāṣir Abdullah al- Maimān, Al- Aḥkām Al- Fiqhiyyah Al- Muta’alliqah Bi Al- Tawāim Al- Multaṣqah (Makkah: Majma’ al- Fiqh al- Islāmiy, 2010)
Qarāfī, Shihāb al- Dīn Ahmad ibn Idris al-, Sharh Tanqīh Al- Fuṣūl Fī ‘Ilm Al- Uṣūl (Makkah: Markāz al- Dirāsāt al- Islāmiyyah Jāmi’ah Umm al- Qurā)
Rabiatul Adawiyah, ‘Al- Ḍarūriyyāt Al- Khams Sebagai Dasar Pertimbangan Dalam Menetapkan Hukum Pemisahan Bayi Kembar Siam’ (Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 2017)
Razif, Mohammad, ‘Irsyad Al-Fatwa Ke-159: Perkahwinan Dengan Kembar Siam’, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, 2016 [accessed 20 June 2022]
Sa’idah, Salma Nur, ‘Analisis Maqāṣid Al- Sharī’ah Terhadap Pendapat Al- Sharbiny Tentang Bagian Waris Craniopagus’ (Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, 2019)
Saifuddin, Abdul Bari, Trijatmo Rachimahadhi, Teuku Zulkifli Jacoeb, and Ellya Iswati, Kamus Obsteri Dan Ginekologi (Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa, 1993)
Sharbiny, Shams al- Dīn ibn Muhammad al- Khāṭib al-, Al- Iqnā’ Fī Ḥalli Alfāẓ Abī Sujā’ Juz II (Beirut: Dār al- kutūb al- ‘Ilmiyah, 2004)
Shāṭibi, Abu Ishaq Ibrahim ibn Mūsā al-, Al- Muwāfaqāt Fi Uṣūl Al- Sharī’ah Juz IV (Beirut: Dār al- Rashīd al- Ḥadīṭah)
Stone, James L., and James T. Goodrich, ‘The Craniopagus Malformation: Classification and Implications for Surgical Separation’, Oxford University, 2006
Yuyun Mustikasari, ‘Perkawinan Kembar Siam Menurut Pandangan Tokoh NU Dan Muhammadiyah Kota Malang’ (Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 2018)
Zaidan, Abdul Karim, Al- Wajīz Fī Uṣūl Al- Fiqh (Muassasah Qurthubiyah)
Zuhaily, Wahbah, Uṣūl Al- Fiqh Al- Islāmī Juz II (Damaskus: Dār al-Fikr, 1986)
Published
05-03-2023
How to Cite
Muhammad Alwi al Maliki, Ahmad Adharul Ja’fari, & Asep Saepudin Jahar. (2023). Kritik Fath al- Dharī’ah Terhadap Fatwa Majma’ al- Buḥūṭ al- Islāmiyyah bi al- Azhar Tentang Larangan Perkawinan Kembar Siam (Studi Kembar Siam Tipe Craniopagus). Asy-Syari’ah : Jurnal Hukum Islam, 9(1), 70-88. https://doi.org/10.55210/assyariah.v9i1.1011
Abstract views: 1226 , pdf downloads: 1716