Review of islamic criminal law on physical violence committed by teachers against students

Idandi Limbong, Abd. Mukhsin

Abstract

The phenomenon of teacher violence in education raises serious concerns because it threatens children’s physical and psychological development. This study aims to examine the limits and forms of physical punishment by teachers that are considered beyond reasonableness in the perspective of Islamic criminal law. Using a qualitative method with a normative juridical approach through library research, data were obtained from classical fiqh works, tafsir, hadith, child protection laws, and relevant academic studies. The analysis employed a normative-analytical framework to compare sharia norms with Indonesian positive law. The findings indicate that violence causing injury, trauma, humiliation, or carried out in anger constitutes jinayah and cannot be justified. Islam only tolerates light discipline (ta’dib) that is educational, painless, and free from emotional motives. The study contributes by showing the alignment between Islamic law and Indonesian positive law in protecting children, while also emphasizing the need for teachers to adopt humanist and moral-based educational approaches supported by legal literacy.

References

Audah, A. Q. (1989). at-Tasyri’i al-Jina’i al-Islami. Dar al-Kitab al-‘Arabi.
Detik.Com. (2024). https://www.google.com/amp/s/www.detik.com/edu/sekolah/d-7453288/fsgi-rilis-data-kekerasan-di-sekolah-banyak-kekerasan-seksual-yang-pelakunya-guru/amp.
Fitri, A. (2023). Kekerasan Dalam Dunia Pendidikan Prespektif Hukum Islam Dan Hukum Positif Indonesia. Jurnal Justici, 16(1), 1–12.
Hidayati. (2025). Perlindungan Hukum Guru Honorer Dalam Kasus Pemukulan Berdasarkan Uu Guru Dan Dosen 2005. Jurnal Hukum Indonesia, 4(1), 34.
Indonesia, D. A. R. (2018). Al-Qur’an dan Terjemahannya. Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an.
Irwansyah. (2020). Penelitian Hukum: Pilihan dan Metode Praktik Penulisan. Mirra Buana Media.
Krisna, R. (2024). Tinjauan Yuridis Terhadap Tindak Pidana Kekerasan Terhadap Anak Yang Dilakukan Oleh Guru Dalam Perspektif Hukum Islam Dan Hukum Positif. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 7(4), 11.
Kriswanto. (2022). Aspek Hukum Tindak Kekerasan Terhadap Peserta Didik Oleh Pendidik Dalam Perspektif Hukum Pidana Dan Hukum Pidana Islam. Jurnal Ilmiah Cahaya Hukum, 2(1), 82–83.
Maryandi, Y. (2019). Gagasan Pemberlakuan Hukum Pidana Islam Di Indonesia. TAHKIM, Jurnal Peradaban Dan Hukum Islam, 2(1), 40.
Masyithoh, L. (2018). Hukuman Tindak Pidana Penganiayaan Guru Terhadap Murid Menurut Kuhp Dan Fikih Jinayah. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Moleong, L. j. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Muis, T. (2017). Tindakan Kekerasan Guru Terhadap Siswa Dalam Interaksi Belajar Mengajar Studi Kasus Di Sman Surabaya. Jurnal Pendidikan, 2(1), 74.
Munawir. (2022). Tugas, Fungsi dan Peran Guru Profesional. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 9.
Nasrul. (2023). Kajian Kriminologis Bentuk Kekerasan Guru Terhadap Siswa. Jurnal Ligasi Amir, 10(4), 372.
Ompu, Z. (2020). Kajian Pasal 351-356 Kuhp Mengenai Tindak Pidana Penganiayaan Dalam Kasus Penganiayaan Oleh Anak Dibawah Umur Di Pondok Pesantren Gontor. Jurnal Ilmu Hukum Prima, 5(2), 2–3.
Pramono, W. (2022). Tindak Kekerasan Terhadap Anak Di Sekolah: Bentuk Dan Aktor Pelaku. SIMBOL: Jurnal Administrasi Publik Dan Pemerintahan, 1(1), 4.
Roqib, A. (2019). Tinjauan Hukum Pidana Islam Atas Tindakan Kekerasan Yang Dilakukan Oleh Guru Terhadap Siswa Dalam Interaksi Belajar Mengajar (Studi Putusan Pengadilan Negeri Nomor :106/Pid.Sus/2015/PN.Pso). Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.
Sidik, M. (2021). Perlindungan Hukum Bagi Guru Yang Melakukan Kekerasan Terhadap Siswa. Jurnal As-Said. LP2M. Institut Agama Islam Abdullah Said Batam, 1(1), 66.
Suheri, A. (2016). Kekerasan Fisik Oleh Pendidik Terhadap Peserta Didik Dalam Undang-Undang Perlindungan Anak Perspektif Hukum Pidana Islam. Mizan; Jurnal Ilmu Syariah, 4(1), 186.
Sukiati. (2016). Metodologi Penelitian Sebuah Pengantar (p. 4). Manjahi.
Syarifudin, A. (2003). Garis-garis Besar Fiqh. Kencana.
Violina, Z. (2024). Analisis Pelanggaran Ham Oleh Guru Dalam Perspektif Siyasah Dusturiyah. Al-Mawarid Jurnal Syariah Dan Hukum (JSYH), 6(2), 236.

Authors

Idandi Limbong
idandi0205211002@uinsu.ac.id (Primary Contact)
Abd. Mukhsin
Limbong, I., & Mukhsin, A. (2025). Review of islamic criminal law on physical violence committed by teachers against students. Asy-Syari’ah : Jurnal Hukum Islam, 11(2), 192–198. https://doi.org/10.55210/assyariah.v11i2.2249

Article Details