IDENTIFIKASI POTENSI BULLYING DAN PENCEGAHANNYA PADA PESERTA DIDIK MADRASAH IBTIDAIYAH

  • Ida Fitri Shobihah IAI Daruttaqwa Gresik
Keywords: Potensi Bullying, Pencegahan, Siswa MI

Abstract

Students at Madrasah Ibtidaiyah (MI) level are children and are still in the stage of developing cognitively, emotionally and socially. Bullying is a negative action that often occurs at all levels of education. As a first step in prevention, it is necessary to identify potential perpetrators of bullying in MI level students and develop an effective implementation plan to stop potential bullying in children. The research was conducted using qualitative research methods with 2 research stages. The first stage is to identify potential bullying and the second stage is to plan prevention activities and implement them. The results of the research show that there are 11 potential forms of bullying among MI level students and there are 3 forms of bullying prevention activities that are easy to put into practice and have quite good effectiveness.

Keyword:  potensial of bullying, prevention, students at MI

References

Abdullah, G. & Ilham, A. 2023. Pencegahan Perilaku Bullying pada Anak Usia Sekolah Dasar Melalui Pelibatan OrangTua. DIKMAS Jurnal Pengabdian Masyarakat, 03(1).
Afiyani, I., Wiarsih, C., & Bramasta, D. 2019. Identifikasi ciri-ciri Perilaku Bullying dan Solusi Untuk Mengatasinya di Sekolah. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 5(3).
Agisyaputra, E., Nadhirah, N.A., & Saripah, I. 2023. Identifikasi fenomena perilaku bullying pada remaja. JUBIKOPS: Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 3(1), 19-30.
Ahmadi, A. & Supriyono, W. 2008. Psikologi Belajar Jakarta: PT. Rineka Putra.
Bahruddin. 2023. Sosialisasi Bullying (Perundungan) Sebagai Upaya Pencegahan Terjadinya Kekerasan di SD Negeri 1 Argosuko. TAFANI Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1).
Baihaqi, M. 2016. Pengantar Psikologi Kognitif. Bandung: Refika Aditama.
Baron, R. A. & Byrne, D. 2003. Psikologi Sosial Edisi Kesepuluh. Jakarta: Erlangga.
Boeree, C. G. 2008. Psikologi Sosial. Yogyakarta: PrismaShopie.
Chodijah, M. 2018. Bullying Behavior Among Elementary Scholl Students in East Bandung Region. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(2). 51-56. doi: https://doi.org/10.23917/indigenous.v3i2.6057
Coloroso, B. 2007. Stop Bullying: Memutus Mata Rantai Kekerasan Anak dari Prasekolah hingga SMU. Jakarta: PT. Serambi Ilmu Semesta.
Creswell, J W. 2015. Penelitian Kualitatif dan Desan Riset. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Damayanti, P. D. S., Handayani, F., Rahmawati, Y., Suhernah, Cahyani, A. D., & Tilova, M. H. 2023. Peranan Psikologi Pendidikan Untuk Pencegahan Perundungan Siswa Sekolah Dasar. Counselia Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, 4 (1).
Firmansyah, F. A. 2021. Peran Guru dalam Penanganan dan Pencegahan Bullying di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Al Husna, 2(3), 205-216.
Harahap, E. & Saputri, N. M. I. 2019. Dampak psikologis siswa korban bullying di SMA N 1 Barumun. Ristekdik (Jurnal Bimbingan dan Konseling), 4(1), 68-75.
Hurlock, E. B. 1994. Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupaan. Jakarta: Erlangga.
Kim, U., Yang, K., & Hwang, K. 2010. Indigenous and Cultural Psychology memahami orang dalam konteksnya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Jelita, N. S. D., Purnamasari, I. & Basyar, M. A. K. 2021. Dampak Bullying Terhadap Kepercayaan Diri Anak. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(2).
Marasaoly, S. & Umra, S. I. 2022. Pencegahan Perundungan (Bullying) Terhadap Siswa SD dan SMP dalam Implementasi Kota Peduli Ham di Kota Ternate. POLITICA: Jurnal Hukum Tata Negara dan Politik Islam, 9 (2), 94-112.
Marella, G. A. W., & Marchira, R. 2017. Bullying Verbal Menyebabkan Depresi Remaja SMA Kota Yogyakarta. Berita Kedokteran Masyarakat, 33(1), 83-90.
Saptono, B. 2022. How Does Bullying Happen in Elementary School? Jurnal Prima Edukasia, 10 (2), 187-193.
Setiawan, A. J., Permana, A. I., dkk. 2022. Edukasi Pencegahan Bullying Pada Murid Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Perawat, 1(2), 43-49.
Shidiqi, M. F. & Suprapti, V. 2013. Pemaknaan Bullying Pada Remaja Penindas (The Bully). Jurnal Psikologi Kepribadian dan Sosial, 2(2).
Shobihah, I. F. & Walidah, P. Z. 2021. Interelasi Orang Tua, Guru Dan Anak Dalam Membentuk Karakter Siswa Madrasah Ibtidaiyah Plus Darul Falah Jombang. Atthiflah: Journal of Early Childood Islamic Education, 8(1), 20-27.
Smith, P. K., & Slonje, R. (2010). Cyberbullying: The nature and extent of a new kind of bullying in and out of school. In S. Jimerson, S. Swearer & D. Espelage (Eds.), Handbook of Bullying in Schools. New York: Routledge.
Syah, M. 2008. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Widodo, S. T. M. & Nita, V. 2019. Pencegahan Bullying di Sekolah Dasar Melalui Pendidikan Kesehatan reproduksi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 3 (1).
Willis, S. S. 2013. Psikologi Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
https://memorandum.co.id/563-kasus-kekerasan-anak-di-jatim-37-persen-bullying-di-sekolah/ .
https://jurnalsoreang.pikiran-rakyat.com/nasional/pr-1016346150/angka-kasus-bullying-anak-capai-ribuan-kasus-dan-semakin-tinggi-kenali-dampak-dan-cara-pencegahannya
Published
24-01-2024
How to Cite
Ida Fitri Shobihah. (2024). IDENTIFIKASI POTENSI BULLYING DAN PENCEGAHANNYA PADA PESERTA DIDIK MADRASAH IBTIDAIYAH . At- Ta’lim : Jurnal Pendidikan, 10(1), 31-44. https://doi.org/10.55210/attalim.v10i1.1438
Section
Articles
Abstract views: 121 , PDF downloads: 115